Werkstuk: Agressie en muziek
Agressie en muziek.
Inleiding
Ik doe mijn spreekbeurt over agressie en muziek omdat ik het interessant vond om te onderzoeken wat muziek met agressie te maken heeft. Om aan informatie te komen, ben ik het Internet opgegaan, de bibliotheek bezocht en muziek gedownload. Het viel mij op dat Rockmuziek door veel mensen agressief wordt gevonden en dat er nog veel meer vooroordelen zijn over dit muziekgenre. Waarvan sommige terecht, en sommige onterecht.
Niet alleen de stromingen binnen Black en Death metal zijn agressief, ook binnen de hardcore- sc?ne bestaan verschillende bands die door hun muziek agressie/geweld uitstralen.
Hoofdstukken.
1. Muziek als uitlaatklep.
2. Welke invloed heeft agressieve muziek op ( jonge) kinderen, en kunnen zij hierdoor op verkeerde gedachten worden gebracht?
3. Hoe komt dit muziekgenre aan zijn slechte naam, en wat is het verband tussen Black metal en de duivel?
4. Gothic en hardcore
Muziek als uitlaatklep
Als ik na een vermoeiende dag op school thuis kom, is het eerste wat ik doe muziek opzetten. Wat voor muziek ik dan opzet wordt be?nvloed door mijn stemming. Als ik in een depri bui ben, zal ik waarschijnlijk eerder naar ?harde? muziek gaan luisteren dan als ik heel vrolijk ben.
Muziek is een uitlaatklep, zowel voor de schrijvers van de muziek al de mensen die er naar luisteren. De teksten hebben vaak een achterliggende gedachte, en worden met een bedoeling geschreven.
Welke invloed heeft agressieve muziek op ( jonge) kinderen en kunnen zij hierdoor op verkeerde gedachten worden gebracht?
Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat agressieve muziek bij de luisteraars hiervan ook agressieve emoties oproept.
Voor dit onderzoek liet de onderzoeker 500 studenten ?agressieve muziek? zoals Jerk- Off en Four degrees van Tool, Shoot ?em up van Cypres Hill, en I Wouldn?t Mind van Sucidal Tendencies horen. Ook draaide hij 'humoristisch bedoelde' agressieve muziek als Run DMC met Hit 'Em Hard, Johnny Cash' A Boy Named Sue en Weird Al Yankovic's The Night Santa Went Crazy.
Na afloop van de luistertests kregen de proefpersonen psychologische testen om te kijken in hoeverre zij door de muziek agressiever zijn geworden en het merendeel bleek dat ook echt te zijn. Het onderzoek laat verder niet zien wat de effecten op lange termijn kunnen zijn, zo meldt muziekblad Rolling Stone.
Als ik tegen iemand zou zeggen; ?Luister niet naar Black metal, want dat is gevaarlijk!?, zal ik hier waarschijnlijk verschillende reacties op krijgen, namelijk:
1. "ja hoor wat een onzin" : Deze persoon zal je vierkant uitlachen en zijn oordeel verharden over Christenen die zo denken.
2. "O? jee ik moet echt oppassen" Deze persoon zal angstig worden. Misschien zelfs op momenten dat er per ongeluk Black metal in een winkel radio te horen is.
3. "Ja je hebt gelijk": Deze was het al met je eens. Maar je hebt zijn gevoel bevestigd en hij zal ook anderen hier voor gaan waarschuwen.
4. ?Waarom denk je dat!? Kun je dat uitleggen. Black metal gaat over meer dan Satan en en de dood. Deze persoon zal je uitdagen eens goed naar deze muziek te luisteren, je te verdiepen in de muziek, de tekst en de bands en zeker open staan voor suggesties van jou kant, op de voorwaarde dat je je vooroordeel even laat voor wat het is en ook open staat voor wat anderen over blackmetal te zeggen hebben.
Hoe komt dit muziekgenre aan zijn slechte naam, en wat is het verband tussen Black Metal en de Duivel?
Black metal heeft een erg agressieve uitstraling. Deze agressie komt vooral naar voren uit de teksten van de bands ; deze gaan meestal over sadistisch geweld , haat tegen de mensheid en het christendom.
Behalve de inhoud van de teksten is bij veel blackmetalbands de podiumact erg belangrijk. Door verkleedpartijen en veel symboliek krijgen zij een demonische, agressieve en nihilistische uitstraling. Er zijn ook bands die deze agressieve houding in het dagelijks leven in praktijk brengen en dat bijv. vermengen met fascistische politiek. Het gevolg dat er een muziekgebied ontstaat waar fascisten aanhang kunnen krijgen voor hun manier van denken. Er zijn vanuit de Black metal scene verschillende contacten met serieuzere extreemrechtse organisaties.
Sommige Katholieken zijn ervan overtuigd dat hardrock muziek van de Duivel is. Alle Rockmuziek zou gevaarlijk zijn.
Over dit verband tussen de duivel en Rockmuziek wordt al jaren gesproken. Het begon met Elvis Presley in de jaren 50. Gelovige mensen vonden dat Elvis muziek van de Duivel speelde. Maar Satan verscheen pas echt in de rockmuziek in de jaren 70. Er ontstond een harde soort muziek: hardrock of heavy metal. Heavy metal bands wilden de mensen schokken. In de jaren ?60 gebeurde dat met seks en drugs. Led Zeppelin, the Rolling Stones, en Black Sabbat brachten de duivel in hun muziek. De dood en hel was vooral te zien aan hun muziek, platenhoezen en manier van kleden.
Toen later de Punk kwam, verdween de duivel uit de muziek.
Eind jaren ?80 kwam Satan terug in de muziek. Er zat meer geweld en dood in de muziek; Death-metal.
Venom was begin jaren ?80 de eerste Black-metal band.
Deze band ?niet-christelijke? band uit het Engelse Newcastle, shockeerde met hun eerste single; ? Welcome to hell? heel Engeland.
Bij sommige concerten vielen doden bij ongelukken. Fans namen de teksten van deze bands erg serieus. Ze groeven lijken op en staken kerken in brand.
Een jongen van 13 schoot zichzelf door het hoofd terwijl hij een liedje over zelfmoord luisterde. Een andere jongen schoot de helft van zijn gezicht weg toen hij luisterde naar de muziek van Judas Priest.
Zijn hardrock en Heavy metal dan toch muziek van de Duivel?
Er zijn vanuit de Black Metalscene contacten met extreemrechtse bewegingen en organisaties. Muziek wordt hierbij gebruikt om politieke propaganda te verspreiden.
Neophyte is bijv. zo?n extreemrechtse band. Hun teksten zijn tegen buitenlanders en pro Hitler.
Deze extreemrechtse bands worden ook wel ?White power? bands genoemd.White power groepen, letterlijk vertaalt; witte kracht, verzetten zich tegen Joden en andere buitenlanders. Zij vinden dat blanke mensen beter zijn.
Extreemrechtse bands gebruiken vaak symbolen en afkortingen en getallen in hun naam. Een voorbeeld van zo?n band is ?WAR88?, wat staat voor; ?White Aryan Resistance.? De getallen staan voor letters in het alfabet. De getallen staan voor de letters in het alfabet 88 staat dus voor HH; Heil Hitler
Extreemrechtse Skinheads hebben in Nederland nooit voor grote overlast gezorgd. Toch waren ze de afgelopen jaren betrokken bij gewelddadige activiteiten. Waarschijnlijk is deze groep dus groter dan we denken.
Gothic muziek en de Duivel?
Net als veel andere muziekgenre?s is de Gothic onder te verdelen in veel verschillende stijlen. De meeste bands zijn herkenbaar aan de hoge vrouwenstemmen en een lage, rauwe mannenstem, die de muziek best bijzonder maken.
Volgens middeleeuwse traditie is er binnen de Gothic sc?ne een enorme fascinatie voor mystieke en het OCCULTE. Het occulte is het verborgen en geheime. Dit is ook de reden dat Gothicfans vaak worden geassocieerd met duivelaanbidderij. Ook wordt Gothic wordt vaak in verband gebracht met het satanisme. Dit is onterecht. Gothicbands hebben inderdaad rare teksten. Maar dat hebben ze in ook in de Blackmetal sc?ne. En die wordt toch ook niet meteen in verband gebracht met de duivel? Toch blijft Gothic een ongeaccepteerde status houden.
Of de Gothic ooit van zijn slechte imago afkomt, is de vraag. Want grote Gothicbands als Within Temptation en Bauhaus leggen toch zeker wel de nadruk op uiterlijk en mystiek.
En in een tijd waarin vooral simpele muziek, zoals Pop en R&B overheersen, lijkt de Gothic, in ieder geval in populaire zin, voorlopig de boot te missen.
Kun je je voorstellen dat men vroeger al vond dat Elvis Duivelse/ harde muziek speelde en dat ze geshockeerd waren door muziek van bands als Venom en Black Sabbath?
Nee, als je dat vergelijkt met Nu-metal bands als ?Cradle of the filth?, ?Dimmu Borgir?, ?Canibal corpse? stellen deze bands bijna niets voor. Toch is dat zo gek nog niet.
Vroeger, voor de komst van de ?Rock?, was er alleen nog County, swing en Country blues.
Door de ontwikkeling van de techniek, ontstond de gitaarmuziek zoals we die nu kennen. Deze werd/ en wordt door veel mensen nog steeds als agressief ervaren.